{"id":11952,"date":"2024-04-24T11:24:59","date_gmt":"2024-04-24T09:24:59","guid":{"rendered":"https:\/\/www.grendel.no\/?page_id=11952"},"modified":"2024-04-24T17:34:43","modified_gmt":"2024-04-24T15:34:43","slug":"hvordan-lese-en-wisc","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.grendel.no\/hvordan-lese-en-wisc\/","title":{"rendered":"Hvordan lese en WISC"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Hvordan lese en WISC<\/h2>

WISC er et verkt\u00f8y for \u00e5 kartlegge visse sider ved et barns m\u00e5te \u00e5 forst\u00e5, resonnere rundt, og oppfatte verden rundt seg. WISC brukes som diagnostisk verkt\u00f8y av BUP og PPT, og er et av de mest brukte testverkt\u00f8yene som brukes i Norge, muligens verden. WISC er i femte utgave, og det er f\u00f8rst og fremst WISC-V jeg beskriver her.<\/p>

Motivasjonen for \u00e5 skrive dette er \u00e5 ha ei grundig sammenfatning av det jeg forteller som r\u00e5dgiver for foreldre og skole, samt \u00e5 kunne rydde opp i litt av de mer pussige oppfatningene som later til \u00e5 r\u00e5de hos BUP og PPT. Merk at jeg skriver spesifikt om h\u00f8ybegavede barn, alts\u00e5 barn som sk\u00e5rer h\u00f8yt.<\/span><\/p>

WISC m\u00e5ler intelligens.<\/h2>

Dette sitter det ofte langt inne \u00e5 innr\u00f8mme, fordi intelligens for det f\u00f8rste er skummelt, og for det andre vanskelig \u00e5 forklare. N\u00e5r jeg sier at WISC m\u00e5ler intelligens, hva mener jeg med det?<\/p>

Jo, at WISC m\u00e5ler de sidene ved hukommelse, tenking og resonnering som henger sammen med evne til \u00e5 oppn\u00e5 det de fleste forbinder med lykke i livet: God utdannelse, trygg \u00f8konomi, solid vennekrets, stabilt parforhold og god helse. Det vil f\u00f8re for langt \u00e5 forklare hvordan et enkelt tall kan si noe om sjansen for dette, men hundre \u00e5rs forskning viser at det er s\u00e5nn. Men det er sjelden det man er ute etter \u00e5 m\u00e5le med WISC.<\/p>

WISC m\u00e5ler\u00a0komponenter<\/em>\u00a0av intelligens. Det er mye som bidrar til resultatet, og det er det WISC f\u00f8rst og fremst viser. Ofte er ikke sluttsk\u00e5ren interessant, men de resultatene som sluttsk\u00e5ren er satt sammen av.<\/p>

Intelligens p\u00e5 fire minutter<\/h2>

Etter Cattells opprinnelige modell for intelligens, som fortsatt er gyldig, kan intelligens deles opp i to komponenter: Flytende og krystallisert intelligens (Disse kan deles opp ytterligere).<\/p>

N\u00e5r vi snakker om flytende intelligens, snakker vi om de aspektene ved intelligens som har \u00e5 gj\u00f8re med \u00e5 gj\u00f8re praktisk bruk av det man kan: Resonnering. Logisk tenkning. \u00c5 bruke det man har l\u00e6rt p\u00e5 nye og ukjente situasjoner.<\/p>

N\u00e5r vi snakker om krystallisert intelligens, snakker vi om de aspektene ved intelligens som har \u00e5 gj\u00f8re med \u00e5 ta til seg, beholde, og utvikle kunnskap.<\/p>

Krystallisert og flytende intelligens skal v\u00e6re omtrent like h\u00f8ye.\u00a0 Intelligens-testene er laget slik at sk\u00e5rene skal v\u00e6re omtrent like.\u00a0 Dette har utgangspunkt i hundre \u00e5rs forskning. Intelligens er en generell egenskap, og den er vanligvis noks\u00e5 jevnt fordelt i samme menneske: Vi er omtrent like flinke i alt som vi ikke har \u00f8vet oss spesielt p\u00e5. Dette fenomenet har f\u00e5tt navnet\u00a0g<\/em>, for\u00a0generell intelligens.<\/em>\u00a0Sluttresultatet som WISC gir, er et m\u00e5l p\u00e5 generell intelligens. Delresultatet gir informasjon som kan brukes til diagnostisering, eller gi et generelt inntrykk av styrker og eventuelle utfordringer barnet m\u00e5tte ha.<\/p>

WISC-V baserer seg p\u00e5 en utvidelse av Catells modell, som heter Cattell-Horn-Carrol-modellen. Her er intelligens delt opp i \u00e5tte delkomponenter og mange underkomponenter. WISC reflekterer dette ved \u00e5 skille mellom krystallisert, flytende og visuospatial intelligens, som er de tre delindeksene i WISC-V.<\/p>

I tillegg til de tre delindeksene som har med intelligens \u00e5 gj\u00f8re, har WISC to delindekser som m\u00e5ler \\emph{ut\u00f8vende funksjoner} (executive functions). De sier noe om hvor effektivt barnet utnytter intelligensen sin i praksis.<\/p>

WISC gir\u00a0to<\/em>\u00a0rene intelligens-sk\u00e5rer. GEI (Generell evneindeks) er IQ. FSIQ (Fullskala-IQ) er generell intelligens veid opp mot eksekutiv fungering. If\u00f8lge forskingen WISC er basert p\u00e5, er FSIQ et bedre m\u00e5l for hvordan barnet kommer til \u00e5 gj\u00f8re det i skolen, enn GEI.<\/p>

I motsetning til hva BUP av og til, og PPT ofte, tror, m\u00e5ler ikke WISC l\u00e6reevne. Man kan si noe om l\u00e6reevne fra profilen. Men s\u00e6rlig en h\u00f8y sk\u00e5r betyr\u00a0ikke<\/em>\u00a0at barnet ikke kan ha en l\u00e6re- eller utviklingsforstyrrelse, som f.eks. ADD\/ADHD eller Asperger. En h\u00f8y sk\u00e5r betyr ikke n\u00f8dvendigivs at barnet er h\u00f8yt fungerende. Et barn med h\u00f8y IQ og tung depresjon eller andre alvorlige diagnoser er ikke n\u00f8dvendigvis et barn som fungerer s\u00e6rlig godt. Barnets intelligens vil ikke \u00f8ke etter spesialpedagogiske tiltak. Hvis sk\u00e5ren \u00f8ker, skyldes det andre ting, som f.eks. m\u00e5leun\u00f8yaktighet, eller at barnet har blitt flinkere til \u00e5 vise hva det gj\u00f8r p\u00e5 testen.<\/p>

\u00c5 administrere testen<\/h2>

Det er min faglige vurdering at instruksene som manualen gir om hvordan man introduserer barnet for testen, ikke er helt optimal for h\u00f8yebgavede barn. Jeg pleier \u00e5 understreke f\u00f8lgende:<\/p>