Om Wisc
WISC-V brukes normalt for å kartlegge intelligensprofil hos barn mellom 6–16. Den er utviklet av Pearson Assessment i USA, og er oversatt og tilrettelagt for norske forhold. Den oppdateres jevnlig.
PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) pleier å bruke WISC i kartlegging når barn viser tegn på lærevansker. WISC er med andre ord kjent i skolen. Det har vist seg at å kunne vise et WISC-resultat til skolen kan være måten å få gehør på at man har et høybegavet barn.
Om skårene
WISC gir fem delskårer
- Verbal forståelsesindeks (VFI)
- Visuospatial indeks (VSI)
- Flytende resonnering (FRI)
- Arbeidsminneindeks (AMI)
- Prosesseringshastighetsindeks (PHI)
som tilsammen gir
- Fullskala-IQ (FSIQ)
- Generell evneindeks (GEI)
VFI er et mål på allmennkunnskap, og gir også indikasjoner på språklig styrke. VSI er et mål på evne til å oppfatte og nyttiggjøre visuell informasjon. FRI er et mål på evne til å oppfatning og resonnering. Til sammen måler disse tre indeksene generell mental kapasitet.
AMI sier noe om evne til å ha mange ting i hodet samtidig, mens PHI sier noe om evne til å tenke raskt og riktig. Tilsammen måler disse to indeksene generell evne til effektiv bruk av evner.
FSIQ beregnes på bakgrunn av samtlige fem indekser.
GAI regnes som den mest «sanne» IQ-skåren når barnet er høybegavet, og regnes ut på bakgrunn av VFI, FSI og FRI.
Hos begavede barn er VFI, VSI og FRI vanligvis høye, og høyere enn AMI og PHI.
Om tilbakemelding
Før WISC-testen blir det gjort et anamnestisk intervju. Rapporten, og rådene som blir gitt, vil da ta utgangspunkt i anamnesen og testresultatet.
Når skårene er ferdig utregnet blir det laget en rapport som viser skårene. Disse tallene kan normalt bare forstås av mennesker som har høy kompetanse på WISC og intelligenstesting. Side 4 oppsummerer de fem delskårene samt hovedskåren.
Sammen med denne rapporten får du en oppsummering av hva skårene betyr, i prosatekst. Det tar vanligvis noen dager før denne rapporten blir sendt. Den vil ta utgangspunkt i hva foreldrene og barnet som testes har sagt, og vil forklare noe om hvordan dette kan sees i lys av intelligens-skåren.
Av de som er blitt testet siden 2011 ut fra mistanke om høybegavelse, har ca. 60% vist seg å være høybegavede. Alle var begavet over gjennomsnittet
Om testsituasjonen
Testen blir, hvis ikke annet er avtalt, utført i Oslo hos Flyt Kontor i Bjørvika, eller i Levanger hos Grendel.
Før testingen tar til, snakker jeg med barnet og foreldrene (og evt. søsken som er med), og etablerer at i dag er det barnet som skal ta testen som er hovedpersonen. Erfaringsmessig blir resultatet mest pålitelig dersom foreldrene ikke er sammen med barnet mens testingen foregår.
Det er vanlig å forberede barnet ved å si at dette er en serie med oppgaver som skal vise hvordan barnet liker å lære. Det er viktig å gjøre så godt man kan, fordi det gir det mest korrekte bildet. Jeg pleier å gjøre hele testen i én økt. Dette er nytt med siste utgave av WISC, som er raskere å administrere enn forrige utgave. Barna ønsker sjelden pause.
Barnet trenger ikke ha med noe, men jeg anbefaler å ta med ei flaske med vann eller annen drikke. Ikke lov noe spennende rett etterpå som belønning – da prøver barnet å bli fort ferdig.
Når testen er ferdig utført, beregner jeg skårene og skriver dem ut slik at de kan gjennomgås med foreldre. Foreldrene kan ta med utskriften, men de får også rapporten i epost. Rapporten i prosatekst kommer i epost noen dager seinere.
Om oppfølging
Resultatet av WISC-testen kan fortelle om barnet er høybegavet, skoleflink, begge deler, eller ingen av delene. Det anamnestiske intervjuet som gjøres i forkant har bidratt til å avdekke ytterligere diagnoser som evnerikhet ofte skjuler eller maskerer.
Resultatet kan følgelig brukes til å tilrettelegge undervisning for barnet. Skoleflinke barn har f.eks. typisk lettere for å tilpasse seg enn høybegavede, mens høybgavede typisk trenger mer utfordringer enn de skoleflinke.
Vår erfaring er at de barna som har brukt resultatene fra WISC-testen til å få hospitere i øvre klassetrinn har hatt glede av dette. Bekymringer for at barna ikke får med seg det grunnleggende, eller får kunnskapshuller, har vist seg å være ubegrunnet. Høybegavede barn klarer å tette igjen hullene selv.
Om Grendel
Grendel evidensbasert psykologi tilbyr tjenester innen alt fra psykoterapi til sammensetting av team.
Rolf Marvin Bøe Lindgren var ferdig utdannet psykolog i 1997. Han erfaring bl.a. om psykoterapeut, headhunter, programmerer og typograf. Han har siden 2016 arbeidet som privatpraktiserende psykolog i Levanger.
Lise Mari Malmo var ferdig utdannet spesialpedagog i 2003. Hun har erfaring som pedagogisk leder i barnehage, og som spesialpedagog.
Grendel evidensbasert psykologi disponerer lokaler på Moafjæra 8C, 7606 Levanger, og Flyt Kontor, Dronning Eufemias gt 16, 0191 Oslo.