Hvorfor lang utdannelse hos lærerne ikke hjelper: Les og lær.

Forskere har funnet ut at det ikke hjelper å ha lærere med lang utdanning. Dette kommer av at karakterer først og fremst skyldes to ting: Hvor intelligent man er, og hvor arbeidssom man er.

Elevenes bakgrunn har altså svært mye å si for hva slags karakterer de får, men ikke hvilken som helst bakgrunn: Biologi spiller stor rolle.

Hvor stor rolle, er nok engang blitt gjenoppdaget av forskere, ifølge oppslag i Aftenposten 2015-11-24.

Det forskerne har funnet ut, er at 

Gode karakterer fra grunnskolen og høyt utdannede foreldre teller mer enn at læreren er høyt utdannet.

Dette er nok journalistspråk – det som er funnet, er antagelig at svært mye av variasjonen i karakterer skyldes variasjon i ovennevnte. Og hvordan kan dette forstås, i lys av annen forskning?

Jo,

  1. Karakterer i barneskolen har stor sammenheng med intelligens – jo lavere ned i skoletrinn, desto større betydning har intelligens for karakterer
  2. Intelligens er arvelig. Det er sammenheng mellom utdannelse og intelligens. Det er ikke utdannelsen hos foreldrene som slår ut for barnas karakterer, men intelligensen de arver fra sine foreldre. 

Dette stemmer med annen forskning. Det er et veldig artig kapittel i Freakonomics som viser det samme.

Hva slags konklusjon kan man trekke av dette?

Jo, i hvert fall i Norge er det slik at utdannelsen til lærerne spiller liten rolle. Det man nesten må se på da, er dette:

  • Lærer lærerne det de faktisk bør lære?
  • Bruker lærerne de metodene de faktisk bør bruke?

🙂

7 responses to “Hvorfor lang utdannelse hos lærerne ikke hjelper: Les og lær.

  1. Kan man trene opp intelligens, eller er intelligens kun et resultat av biologi/gener?
    I så fall kan man stille spørsmål til om barna “arver” genene eller om de rett og slett lærer av atferden til foreldrene.

    • Mange har forsøkt å få til å trene opp intelligens.

      Noen få påstår de har fått det til.

      Ingen har klart å gjøre det på noen overbevisende måte.

      Mange har stilt spørsmålet du stiller.

      • Takk for svar.

        Tror rett og slett jeg må lese meg opp på definisjonen av intelligens.

        Det virker som jeg har min egen forståelse av begrepet, hvor jeg tenker at læring er et sentralt element: jo mer man lærer (av nyttige ting), jo mer intelligent kan man bli.

        Kanskje finnes det et blogginnlegg om intelligens på grendel-bloggen (i framtiden….) 🙂

      • Hjernen er en muskel, og kan således trenes. Ved å bruke den. Dette er vitenskapelig fakta, ikke noe noen påstår.

        Jobber man med et problem over tid, vil man komme frem til løsningen til slutt. Hvor lang tid dette vil ta, avhenger av både genetiske og tillærte forutsetninger. Noen vil muligens aldri finne løsningen.

        Akkurat som alle ikke kan bli toppidrettsutøvere, kan ikke alle bli genier.

Leave a Reply